środa, 19 sierpnia 2009

Sójka - ptak na grzyby

Sójka to niezwykle ładny, fotogeniczny ptak. Jest też niestety zwierzęciem bardzo czujnym i płochliwym. Najcichszy nawet szmer potrafi wzbudzić jej niepokój i o zdjęciu możemy zapomnieć. Nim po raz pierwszy udało mi się sfotografować sójkę, musiałem się zdrowo nakombinować.
A było to tak: jesienią zaobserwowałem, że do mojego karmnika regularnie (ok. godziny 10 i 15!!!)przylatuje nasza bohaterka. Wszelkie próby zrobienia jej zdjęcia były jednak nieskuteczne. Zawsze byłem zbyt wolny, za szybki, w złym miejscu, albo za głośno. Dramat! W mądrych książkach przeczytałem co nieco o diecie sójek i starałem się je przywabić miażdżonymi orzechami i żołędziami. Też nic:( Udało się, jak to często bywa, przypadkiem. Gdy pewnego dnia "dyżurowałem" przy karmniku pojawiła się ONA. Była tak blisko, że nie mieściła się w kadrze. Jakimś cudem zdążyłem skrócić ogniskową i ognia!!! Spłoszył ją dopiero trzask migawki.
zdjęcia ptaków - sójka
Druga okazja do sfotografowania sójki przytrafiła mi się podczas... wyprawy na grzyby. Rzecz działa się tym razem w lesie nieopodal Częstochowy. Na szyi aparat, w ręku siatka (styl wybitnie turystyczny), wzrok skierowany ku ziemi. W pewnym momencie nad moją głową przeleciały dwie sójki. Koniec grzybobrania!
sójka
Przez dobrą godzinę podążałem ich śladem, cały czas mając je w zasięgu wzroku. Niewdzięczne bestie igrały z moją cierpliwością - gdy zbliżałem się na "odległość strzału" podrywały się i odlatywały kilkanaście metrów dalej. I tak w kółko. W końcu widocznie się zmęczyły (lub pozwoliły mi zrobić swoje?), bo zamarły w bezruchu. To był TEN moment! A grzybów nie nazbierałem prawie wcale...

4 komentarze:

  1. Mieszkamy pod lasem, więc sóki bywają u nas stałym gościem głównie w zimie.Przedstawione zdjęcia są nieco mylące, ponieważ sóka wygląda na nich jak mały ptaszek ( gil, sikorka) a przecież jest to dość duży ptak mniej więcej jak gołąb. A może ja się mylę?

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie, nie mylisz się. Sójka to faktycznie solidny kawał ptaka. Na jednym zdjęciu była tak blisko, że wypełniła cały kadr i trudno o jakiś punkt odniesienia - może z tego powodu ciężko ocenić jej faktyczne rozmiary. Na drugim była z kolei dość daleko i między drzewami rzeczywiście wygląda jak mały ptak. Kwestia skali.

    OdpowiedzUsuń
  3. u mnie przez okno co kilka dni widać parę ptaków sójek. chyba są to ptaki które maja stałe gniazda bo doś łatwo je spotkać na ogrodzie. A w zimie to korzystajz z tego co jet w karmniku dla sikorek. Postaram sie zrobić zdjecie i pokazać moje sójki.

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie to samo: sójki przepędzają sikorki i rządzą w karmniku.

    Życzę udanych zdjęć!

    OdpowiedzUsuń